tisdag 30 oktober 2012

Ebbes första solsemester

När jag och min sambo valde namnet Ebbe till vår son trodde vi att det var ganska ovanligt. Men under det dryga år som gått sedan han föddes har jag stött på namnet på flera håll. Dels har jag hört talas om två andra små pojkar i mina kompisars bekantskapskretser som heter Ebbe, dels finns det ett barnklädmärke som också bär namnet. Idag stötte jag på namnet i litteraturens värld, nämligen i form av barnboken Ebbes första solsemester. Boken är skriven av JV Olsson, utgiven på Läskojan förlag och riktar sig främst till barn i åldrarna 3-6 år.

I Ebbes första solsemester får man alltså följa Ebbe som ska åka på solsemester för första gången. Allt som är nytt och spännande med en utlandsresa, vad som händer på flygplatsen, flygturen och bada i havet, beskrivs i boken utifrån ett barns perspektiv. Nu har ju min Ebbe redan varit utomlands men jag kan tänka mig att han om några år ändå kommer tycka att det är spännande att läsa en bok om "sig själv". Kanske något att önska sig i julklapp?

/Moa

1 kommentar:

  1. Ser fram emot att läsa den tillsammans med Ebbe.

    SvaraRadera