måndag 17 september 2012

Vad ska vi göra?

Häromdagen köpte jag en ny bok till Ebbe. Det blev ytterligare en kartongbok, det vill säga en bok med tjocka pappsidor. Jag hoppas verkligen att ett pris av något slag har delats ut till den person som kom på kartongboken. Dessa tjocka, stryktåliga böcker är ju toppen för nyfikna bebisfingrar och kliande tandkött.

Hur som helst, denna gång föll lotten på en klassiker i nytappning, nämligen ramsan Vad ska vi göra? av Lennart Hellsing med helt nya illustrationer av Emma AdBåge. Boken är utgiven på Rabén & Sjögren. Jag är inte särskilt road av vanliga pekböcker med bilder på ankor och vällingflaskor och då blir detta en bra kompromiss. Hellsings fyndiga rim får mig att dra på smilbanden och Ebbe tycker om rytmen i ramsan. Win, win alltså!


Tyvärr är jag inte superförtjust i Emma AdBåges illustrationer. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför men de tilltalar inte riktigt mig. Kanske är det inte illustrationerna i sig utan mer det faktum att bakgrunden är helvit och den vita färgen dominerar varje uppslag, vilket i mina ögon blir lite tråkigt. Å andra sidan kan det vara så att det hjälper barnet att urskilja bilderna. Illustrationerna är dock inte gjorda för att tilltala mig utan mitt barn och det verkar de lyckas med. Ebbe gillar sin nya bok. Han bläddrar, bankar och biter i den så fort han kommer åt, precis som det är menat.



/Moa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar