onsdag 26 september 2012

Stina Wirsén och Lilla Hjärtat


rabensjogren.se
Har ni följt kontroversen kring Stina Wirséns Lilla Hjärtat? I samband med lanseringen av filmen "Liten Skär och alla små brokiga"  tog debatten fart. Hennes Lilla Hjärtat beskylldes av vissa kritiker för att vara en karikatyr av svarta. De menade att hennes figur liknar en blackfacekaraktär, dvs en vit skådespelare som sminkat sig svart för att agera i ett teaterstycke (vanligt i USA för sådär hundra år sedan). Påföljden blev att en biograf i Lund tog beslutet att inte visa filmen och filmens affischer drogs tillbaka.

DN publicerade 20/9 Stina Wirséns reaktion på uppståndelsen kring hennes film- och sagoboksfigur. Hon beskriver i artikeln hur ledsen hon är:
– Jag är ledsen för att debatten har hamnat här. Jag har alltid jobbat för tolerans och alla barns lika värde. De som har följt mina böcker och filmer vet det.
Syftet med Lilla Hjärtat var att skapa en stark liten tjej, enligt Wirsén. Hon berättar vidare att hon har haft mycket kontakt med afrosvenskar och att de har varit positiva till hennes karaktär.

Jag är själv en stor beundrare av Wirséns böcker för de minsta. De charmigt oförutsägbara "Vem är arg", "Vem är söt", "Vems kompis", "Vems byxor" gick på högvarv då min dotter Annie var yngre.  Filmen baserad på Vem är-böckerna, "Vem är var", blev min dotters första fantastiska steg in i biovärlden; med en liten burk pop corn satt hon djupt försjunken, fascinerad och skrattandes till de små kortfilmerna. Jag har alltid sett Wirséns produkter som förkämpar för olikheter. Jag hoppas innerligt att den här debatten inte har en hämmande effekt på hennes konstnärskap.

Jag ser nu fram emot filmen som har Stellan Skarsgård som berättarröst.

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar